PESANAN BUAT SEMUA: PASTIKAN MATLAMAT AKHIR KITA

Assalamualaikum WRT.

Adik – adik yang ana kasihi sekalian, sedikit peringatan dalam menjalankan gerak kerja. Pastikan kita sentiasa ada matlamat yang hendak dicapai dalam gerak kerja kita. Dengan adanya matlamat ini, maka gerak kerja kita akan jadi lebih teratur dan tersusun, kerana kita akan mewujudkan paksi sempadan dan garis panduan yang jelas berbanding dengan mereka yang tidak jelas tujuan mereka. Sesuai dengan sabda baginda ar-Rasul SAW,

“Setiap amalan bermula dengan niat”

Begitu juga diterangkan oleh penulis buku terkenal, “7 Habits of Highly Effective People”, dengan meletakan tabiat pertama orang yang sangat efektif adalah:

“Begin with the End in Mind”

Yang mana beliau menggariskan bahawa setiap tindak tanduk kita hendaklah kita fahamkan dahulu tujuan yang ingin dicapai, dengan memikirkan menggunakan minda dan akal kurniaan Ilahi ini untuk menganalisis dan fikirkan apa yang kita ingin dan akan capai sebelum kita lakukan sesuatu. Mudah – mudahan, dengan berkat kita menghargai penggunaan akal seperti ini, gerak kerja kita akan jadi lebih teratur dan lebih mudah diselesaikan. InsyaAllah.

* * * * *

Artikel yang terdapat dalam Muhammad Qayyum adalah bersifat perkongsian idea semata – mata. Semua pihak bebas menyalin semula dan/atau menyebarkan apa – apa artikel yang terdapat dalam Muhammad Qayyum. Walaubagaimanapun, alamat Muhammad Qayyum perlu disertakan bersama bagi memudahkan proses rujukan oleh pihak tertentu disamping dapat meluaskan medan perkongsian.

Muhammad Qayyum Bin Halele @ mqayyum.wordpress.com

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s