KHUTBAH: ‘Y U NO HAVE VALUES?’

Sebab orang malas solat:

1. Kurang iman

2. Malas

3. Kurang kesedaran

Sebelum ada orang nak kongsikan, saya nak beritahu dulu, sebab – sebab yang saya nyatakan di atas adalah apa yang saya fikir dalam masa 3 saat. Bukan berdasarkan kajian mana – mana pihak.

Percaya atau tidak, saya boleh kembangkan setiap sebab tersebut dengan menggunakan kaedah ‘Apa-Mengapa-Bagaimana’ dengan baik dan saya boleh cari sandaran daripada Quran dan Hadith menggunakan google. Dalam masa dua jam saya boleh siapkan satu artikel dengan bahasa yang baik daripada aktiviti di atas.

TETAPI… Sejauh mana implimentasinya dalam kehidupan? Bernilai atau tidak tulisan saya itu sebenar-benarnya terhadap ummah? Ianya cuma satu penulisan yang tidak realistik, hanya bersandarkan 3 saat nilai berfikir dan 2 jam kerja mencari maklumat sokongan dan kerja mengarang. Tidak ada kajian yang betul, tidak ada pemahaman yang jelas.

Ibarat burung kakak tua yang berkata – kata, sepatah haram pun tak faham apa yang dikatakannya. Cuma dalam kes ini, menulis.

Jadi, kalau khutbah standard ini, ada nilaikah untuk orang dengar?

Tinggalkan Jawapan

